Hva er egentlig Mastering?

Mastering er etter innspilling og miksing det tredje leddet i musikkproduksjon, og det aller siste før musikken skal bringes ut til verden. Mens man i de første 2 leddene er mer detaljorienterte, jobber vi i mastering med presentasjonen av musikken, det store bildet, (eller hele låta om du vil... )

I mastering jobber man både kreativt og analytisk. Man har mulighet til å lytte til musikken med friske ører under tilpassede akustiske forhold og kan gjøre justeringer på bakgrunn av dette. Noen ganger er disse justeringene subtile og diskrete, og noen ganger er de veldig tydelige. Etter mastering er det vanlig at detaljene blir tydeligere og balansen mellom bass og diskant blir bedre. En slags photoshop for lyd, på en måte…

Helt grunnleggende består mastering av å: 

  • Sørge for at musikken låter så bra den kan på alle mulige avpillingsenheter. 

  • Ivareta helheten på et album eller EP og sørge for at sangene spiller bra sammen. 

  • Kvalitetskontroll; Passe på at det ikke er noen ulyder eller fasefeil (som ikke er kunstneriske valg) og korrigere dette ved behov. 

Er Mastering nødvendig? 

Det er selvsagt mulig å legge ut en umastret miks, men i 99% av tilfellene vil produktet dra nytte av en siste justering. Og for den aller siste, meget skjeldne, prosenten hvor miksen er helt perfekt er mastering en siste forsikring for at alt låter slik det skal. En god masteringstekniker vil i dette tilfellet bare sørge for at nivåene er gode og ellers forsøke å unngå ytterligere justeringer. Den siste “sjekken” er det alltid en god ide at blir gjort av friske ører i et annet lyttemiljø enn hvor den ble mikset. Dette gjelder spesielt musikk som er mikset i hjemmestudioer hvor lytteforholdene ikke alltid er helt optimale. Er man allikevel nødt til å gjøre masteringen selv i det samme hjemmestudioet er det et godt tips å benytte seg av gode hodetelefoner for å forsikre seg om at man ikke blir lurt av de samme “feilene” rommet måtte ha i både miksing og masteringsprosessen. I de aller fleste tilfeller vil en god master heve kvaliteten på musikken. En masteringsprosess kan bringe frem energi, dybde og utvide musikken, men det er også viktig å vise måtehold. Det er veldig lett å overdrive og ende opp med en overkomprimert låt med overdreven bass og diskant. En god tommelfinger-regel er at vi skal hedre miksen og hjelpe frem de elementene som vil ta den til neste nivå. 

Verktøy som brukes i mastering. 

De 3 essensielle verktøyene er Eq, limiter og kompressor.  

Limiteren er siste leddet i kjeden og fungerer som et “tak” for nivået slik at det ikke overstyrer. For å få loudness og høye mastere pusher man gjerne nivået inn i limiteren. Da får man en høyere master –ofte på bekostning av dynamikk. 

Eq benyttes enten til å kutte i uønskede frekvenser, eller å bringe frem elementer i en låt. Siden vi jobber med hele låta vi små forandringer kunne utgjøre stor forskjell. 

Kompressorer kontrollerer dynamikken og kan bidra til å få den rette bevegelsen eller energien i låta. 

Andre vektøy er De-esser, lydrestaurerinsverktøy (som iZotope RX), saturering(tape, tubes, etc...) og stereo-enhancere, men dette benyttes oftest ved behov. 

Men det ALLER viktigste er lytteforholdene! Et godt behandlet rom, høyttalere en er fortrolig med, gode hodetelefoner og konvertere er en nødvendighet for at man skal kunne høre detaljer og finjustere musikken.  

Forrige
Forrige

Loudness for streaming forklart

Neste
Neste

10 ting å tenke på før du sender musikken til Mastering